دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1395 - 13:21

فعالیت 11 هزار شرکت تعاونی زنان در کشور

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده با اشاره به آخرین وضعیت شرکت‌های تعاونی زنان کشور گفت: اکنون 10هزار و 810 تعاونی زنان در کشور فعال است.
کد خبر : 114972

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایرنا، وحیده نگین به مناسبت هفته تعاون، با بیان اینکه تاکنون حدود 11 هزار شرکت تعاونی زنان با عضویت حدود 181 هزار نفر و اشتغالزایی نزدیک به 119 هزار نفر در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: سرمایه ثبتی شرکت‌های تعاونی زنان حدود یک هزار و 545 هزار میلیارد ریال است.
وی به نوع فعالیت تعاونی‌های زنان اشاره کرد و افزود: بر حسب نوع فعالیت شرکت‌های تعاونی فعال زنان، 61 درصد در بخش تولیدی، 36 درصد در بخش خدماتی و سه درصد در بخش توزیعی مشغول به کار هستند.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از نظر تعداد اعضای تعاونی‌های فعال زنان بر حسب نوع فعالیت، 54 درصد در بخش تولیدی، حدود 26 درصد در بخش خدماتی و 20 درصد عضو تعاونی‌های توزیعی هستند.
نگین، تعداد زنان عضو در تعاونی‌های فعال کشور را نزدیک به 11 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: تعاونی‌های زنان به شرکت‌هایی گفته می‌شود که براساس قانون بخش تعاونی اقتصاد کشور تشکیل و ثبت می‌شوند و حداقل 70 درصد اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند.
وی افزود: بدون شک تعاونی‌های زنان بستر مناسبی است که به دور از تبعیض و با رعایت برابری اعضا و در پرتو فرهنگ مشارکت عمومی برای اشتغال شایسته زنان تشکیل شده و از طریق این تعاونی‌ها مشارکت فعال‌تر آنان در فعالیت‌های توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراهم شده و تحقق عدالت اجتماعی سرعت می یابد.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده گفت: از نظر اشتغال ایجاد شده توسط تعاونی‌های فعال زنان برحسب نوع فعالیت، 65 درصد در بخش تولید، 28 درصد در بخش خدماتی و هفت درصد در بخش توزیع هستند.
وی به شرکت‌های تعاونی زنان از نظر رشته فعالیت نیز اشاره کرد و گفت: شرکت‌های تعاونی زنان از نظر رشته فعالیت به ترتیب در بخش خدمات سه هزار و 693 تعاونی، صنعتی با سه هزار و 321 تعاونی، کشاورزی با 2 هزار و 232 تعاونی و فرش دستباف با 871 تعاونی مشغول به کار هستند.
نگین با بیان اینکه در مجموع شرکت‌های تعاونی فعال زنان در 96 گرایش از رشته فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی اشتغال دارند، افزود: بیشترین گرایش برای انجام فعالیت اقتصادی زنان به ترتیب نساجی، چرم و پوشاک، خدماتی، زراعت، تولیدی(شرکت‌های تعاونی صنعتی، معدنی و کشاورزی، تامین نیاز تولیدکنندگان، عمرانی و فرش دستباف تولیدی)، صنایع دستی، خدمات آموزشی، غذایی، دارویی و بهداشتی، خدمات رایانه‌ای و دامپروری هستند.
وی افزود: کمترین فعالیت‌ها مربوط به تعاونی سهام عدالت، تامین نیاز مشاغل، مینی‌بوس‌داران، مصرف فرهنگیان، مرزنشینان، تعاونی دهیاری‌ها، اتوبوس‌داران، مصرف کارمندی و خدمات جمع‌آوری شیر و فرآورده‌های لبنی است.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده، استان تهران را دارای بیشترین تعاونی زنان اعلام کرد و گفت: در این استان بیش از 12هزار و 770 تعاونی زنان مشغول به فعالیت هستند. استان قم نیز با 514 تعاونی، کمترین تعاونی زنان را در بین استان‌های کشور دارد.
نگین افزود: بیشترین تعداد مدیران عامل زن مربوط به استان‌های تهران، خوزستان، فارس، کرمان، مازندران، خراسان رضوی، گیلان و چهارمحال و بختیاری و کمترین تعداد مدیران عامل زن نیز مربوط به استان‌های قم، قزوین، سمنان، همدان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد، البرز و زنجان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته